Współpraca barterowa – jakie są plusy i minusy

Temat współpracy barterowej jest nadal dość kontrowersyjny. Ma ona zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Niektórzy wręcz nie wyobrażają sobie poświęcania własnego czasu na coś niskopłatnego bądź też nawet bezpłatnego. O współpracy barterowej najgłośniej jest w blogosferze, gdyż to reklamodawca najczęściej proponuje ją właśnie osobom prowadzących własnego bloga. Pojawia się jednak pytanie, czy rzeczywiście warto zdecydować się na taki układ? Jakie są tak naprawdę plusy i minusy współpracy barterowej?

Czym tak naprawdę jest współpraca barterowa?

Współpracą barterową z całą pewnością powinny zainteresować się przede wszystkim firmy z ograniczonym budżetem, czyli dysponujące małą ilością wolnych środków na start. Wówczas współpraca barterowa okazuje się być bardzo pomocna w rozwoju prowadzonej działalności, bez konieczności sięgania po duże nakłady finansowe. Barter jest bezgotówkową wymianą towarów/usług. We współpracy barterowej dąży się do tego, aby obie strony czerpały z niej profity, czyli były zadowolone. Jest to zatem forma wymiany, która tak naprawdę znana jest już od czasów starożytnych. Współpraca barterowa jest bardzo popularna w przypadku handlu międzynarodowego. Pozwala na sprytne i zgodne z planem ominięcie restrykcji walutowych. Dzięki współpracy barterowej możliwe jest również handlowanie z krajami niezasobnymi w pieniądze. Wymianie w ramach tej współpracy mogą podlegać zarówno towar za towar czy usługa za usługę, jak również towar za usługę. Kierować trzeba się jednak pewną żelazną zasadą – wartości wymienianych towarów/usług muszą być podobne. Nie może zatem być tak, że jedna strona czerpie większe profity ze współpracy niż druga.

Umowa barterowa dotyczy zatem wymiany towarów/usług o identycznej lub zbliżonej do siebie wartości i nie jest regulowana przepisami kodeksu cywilnego. To, że posiada charakter bezgotówkowy nie oznacza, że obie strony nie powinny spisać jej na piśmie i podpisać.

Kiedy współpraca barterowa się rzeczywiście opłaca?

Z całą pewnością współpraca barterowa może być opłacalna pod warunkiem, że jakość wymienianych produktów/usług jest taka sama. Jest to świetne rozwiązanie szczególnie na początek, kiedy nie można pochwalić się dużą ilością zaangażowanych odbiorców. Bardzo ważne jest również umiejętne zaprezentowanie czyjejś reklamy. Jeśli przykładowo blog wręcz zalany jest ze wszystkich stron nieinteresującymi odbiorcę banerami, to można go wręcz do siebie zniechęcić. Dzięki sprytnemu lokowaniu produktów natomiast czytelnicy nawet nie zauważą reklamy. Współpraca barterowa pozwala na otrzymanie wymarzonego produktu, na zakup którego nie można sobie pozwolić. Korzyścią jest zatem dobro materialne, a dla producenta tego przedmiotu reklama. Wystarczy ciekawy wpis na blogu wraz ze zdjęciem reklamowego towaru, aby obie strony były zadowolone.

Wpływ na podjęcie decyzji o rozpoczęciu współpracy barterowej w przypadku bloga mają: wartość towaru/usługi, stopień skomplikowania projektu, zasięgi i rozpoznawalność oraz jakość witryny. Z całą pewnością nie warto robić czegoś, co przyniesie małe zyski typu zdecydowanie się na czasochłonny i mało opłacalny projekt. Barter jest dobrym rozwiązaniem w przypadku blogów o niewyrobionej jeszcze renomie, gdyż wówczas trudno nawiązać jakąś owocną współpracę oprócz tej barterowej. Ważne jest też to, czy dany produkt jest potrzebny osobie, która ma go reklamować. Jeśli ma być to coś, co nie zostanie w przyszłości wykorzystane, to nie ma sensu tracić na to swojego czasu.

Przykład: osoba posiadająca poczytnego bloga o tematyce gier komputerowych pragnie zrecenzować grę, która dopiero ukazała się na rynku, ale nie posiada wolnych środków na jej zakup. Może więc skontaktować się z producentem owej gry i zaproponować napisanie jej recenzji i zareklamowanie gry na swoim blogu w zamian za dostarczenie mu interesującego go tytułu. Jeśli będzie to opłacalne także dla producenta gry, to zgadza się on na propozycję blogera. Jedna strona otrzymuje grę, a druga recenzję i reklamę, którą zobaczą potencjalni klienci.

W przypadku blogosfery wygląda to tak, że dana marka oferuje blogerowi możliwość skorzystania ze swoich produktów/usług w zamian za przetestowanie ich oraz za zdanie relacji na łamach swojego bloga.

Jakie są zalety systemu barterowego?

Współpraca barterowa jest sposobem na uruchomienie przez firmę wolnych mocy przerobowych/zapasów magazynowych, których nie można sprzedać na pieniężnym rynku ze względu na brak funduszy klientów. Zapewnia to również poprawę płynności finansowej firmy. Można rozporządzać środkami barterowymi bez konieczności wydawania gotówki. Zaletą barteru jest także to, że za nabywane dobra płaci się dokładnie tyle, ile kosztowało wyprodukowanie towaru, którym się płaci. Ponadto system barterowy otwarty jest zarówno dla małych, jak i średnich przedsiębiorstw, a jego zadaniem jest w dużej mierze ochrona lokalnego rynku. Za pomocą współpracy barterowej można wypromować markę zarówno w kraju, jak i za granicą. Dzięki takiej formie współpracy możliwe jest nawiązanie ciekawych kontaktów biznesowych oraz zmniejszenie kosztów pochłanianych przez działania marketingowe.

Z całą pewnością barter ma sens w przypadku młodych i słabo znanych na rynku firm, które chciałyby się pokazać, ale ograniczony budżet na marketing i promocję podcina im przysłowiowe skrzydła. Takie działania wpływają też na dobre relacje i budowanie pozytywnego wizerunku.

Ciemniejsza strona współpracy barterowej, czyli o wadach barteru

Minusem barteru może być to, że podlega on takiemu samemu obowiązkowi podatkowemu co handel pieniężny. Oznacza to, że umowa barterowa podlega opodatkowaniu i obie strony mają obowiązek wystawić faktury VAT. W Polsce jest to jeszcze mało popularny system, dlatego też nadal mało osób zna mechanizmy jego funkcjonowania i korzyści płynące z tego rozwiązania. Brakuje zatem dobrych doradców, którzy w rzeczowy sposób byliby w stanie przedstawić owe zagadnienie. W niektórych przypadkach barter po prostu się nie opłaca. Otrzymanie czegoś za darmo pod warunkiem poświęcenia sporej ilości czasu na zareklamowanie tego sprawia, że taka współpraca staje się korzystna tak naprawdę tylko dla jednej strony. Przykładem może być tworzenie przez parę godzin wpisu i robienie zdjęć maseczce do twarzy o wartości zaledwie dziesięciu złotych. W tym czasie można zarobić znacznie więcej.

 

LEAVE REPLY

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *