Jeśli posiadasz swoją stronę internetową, blog lub portal to pozycjonowanie i SEO pozwoli Tobie zwiększyć ruch na stronie a co za tym idzie pozwoli pozyskać nowych klientów. Pozycjonowanie to stosunkowo tania, ale bardzo skuteczna metoda marketingu internetowego. Dowiedz się więcej jak działa optymalizacja SEO i pozycjonowanie.
Pozycjonowanie stron internetowych to specjalistyczna czynność, która wymaga olbrzymiej wiedzy, znajomości branży, rozumienia działania wielu narzędzi internetowych, zapoznania się z technikami optymalizującymi wygląd i budowę strony oraz zwiększających jej przyswajalność. Pozycjonowanie stron to czynienie ich bardziej atrakcyjnymi dla robota wyszukiwarki, który ocenia stronę zarówno w kwestii strukturalnej, jak i zawartej na niej treści. Im bardziej witryna jest wartościowa według kryteriów przeglądarki, tym lepszy wynik osiągnie podczas wyszukiwania haseł przez internautów. Istnieje także wiele dodatkowych i czasami prostych, a czasami skomplikowanych sposobów, które pomogą zwiększyć wartość witryny i zapewnić jej lepszą widoczność w wyszukiwarce, co w konsekwencji zwiększy ilość odwiedzin.
Istota pozycjonowania
Głównym czynnikiem, który wpływa na wartość danej witryny jest ilość linków odsyłających do niej, zawartych na innych stronach internetowych. Istotą pozycjonowania jest zatem pozyskiwanie takich linków lub ich samodzielne zamieszczanie. Profesjonalni pozycjonerzy dysponują licznymi stronami zapleczowymi, na których publikują teksty zawierające opisane słowami kluczowymi odnośniki, do pozycjonowanej witryny. Istnieje wiele innych sposobów, które pozwolą na pozyskanie linków dobrej jakości. Należy pamiętać, że robot wyszukiwarki bierze pod uwagę nie tylko ilość występujących w internecie linków, ale także ich jakość, czyli źródło z jakiego pochodzą. Odnośniki zawarte na stronach popularnych, które codziennie generują duży ruch, posiadają wysoki wynik w rankingu wyszukiwarki i są dobrze zoptymalizowane, otrzymują więcej punktów przyznawanych przez roboty, niż te, które pochodzą z mało znaczących stron lub serwisów zapleczowych stanowiących własność pozycjonera. Liczy się zatem zarówno ilość, jak i jakość. Należy także pamiętać, że ważna jest także tematyka linkowanych stron. Jeśli linki pochodzą z serwisów o podobnej tematyce to Google traktuje je jako bardziej wartościowe odsyłacze.
Poniżej prezentujemy kilka metod dodatkowych, które pomogą pozyskać linki dobrej jakości.
Dostosuj strukturę strony do wymogów wyszukiwarki – optymalizacja
Pozycjonowanie stron www to również czynności prowadzące do optymalizacji budowy i struktury strony. W pierwszej kolejności należy dostosować ją do wymogów dzisiejszych czasów, a zatem umożliwić jej odczytywanie i płynność wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Roboty wykryją to i docenią zwiększeniem wartości strony. Warto także pogrupować treści w opublikowanych artykułach według paragrafów o różnym stopniu ważności. W tym celu należy wykorzystać nagłówki od <h1> do <h6>. Należy usunąć także podstrony, które stanowią duplikację wewnętrzną, a więc prowadzą do wyświetlenia dokładnie tej samej treści. Często zdarza się to w przypadku blogów, w których wpisy segregowane są np. po datach. Następnie zadbaj o to, aby każdy obrazek posiadał atrybut alt. Pozwoli to robotom lepiej zrozumieć co znajduje się na obrazku. Stosuj naturalne opisy obrazków.
W optymalizacji ważne jest także linkowanie wewnętrzne. Przede wszystkim w dużych portalach należy to zrobić bardzo umiejętnie.
Nie zapominajmy także o szybkości ładowania się strony czy protokole https, czyli wykupieniu certyfikatu SSL dla domeny. Są to czynniki, które Google bierze pod uwagę ustalając kolejność wyników wyszukiwania
Kilka sposobów na pozyskiwanie linków
Pisaliśmy wcześniej, że poza optymalizacją bardzo ważną rolę w wyniku pozycjonowania odgrywają linki. Zobacz przykładowe sposoby na pozyskanie linków do strony:
- Komentarze na innych blogach – w bardzo łatwy sposób możesz zdobyć link do strony komentując inne wpisy na blogach tematycznych. W polu strona www podaj adres url swojej strony. Po akceptacji komentarza przez moderatora Twój podpis będzie linkiem do strony. Jednak w 99% linki z komentarzy opatrzone są atrybutem nofollow, co znaczy, że nie przekazują mocy pozycjonerskiem. Warto jednak zdobywać te linki w celu dywersyfikacji (Google „to lubi”)
- Social Media to w dzisiejszych czasach podstawa funkcjonowania w internecie. Istnieje wiele bardzo popularnych aplikacji. Każdy właściciel strony, któremu zależy na jej wypozycjonowaniu, powinien korzystać z możliwie, jak największej ilości aplikacji social media. Są to strony, które cieszą się wysoką reputacją. Zamieszczanie na nich wpisów z odnośnikiem do swojej witryny to dobry sposób na uzyskanie kilku linków wysokiej jakości. Linki z socialmedia również w większości przypadków są linkami nofollow
- Wikipedia. Dobrą metodą jest publikowanie wpisów na Wikipedii wraz z podaniem odnośnika do swojej strony. Wikipedia to portal, który generuje olbrzymi ruch, takie linki będą naprawdę wysoko punktowane.
- Zamieszczanie wpisów gościnnych – kolejną metodą jest publikowanie artykułów o wysokiej wartości merytorycznej na innych stronach. Są to tzw. wpisy gościnne, podczas, których można podpisać się, używając adresu swojej strony.
- Przeglądanie linków konkurencji – Jeśli konkurencja wypozycjonowała się na słowa kluczowe, na których Tobie zależy to znaczy, że zdobyli dobrej jakości linki. Sprawdź gdzie znajdują się linki do Twojej konkurencji i spróbuj zdobyć podobne odnośniki. Dobrym programem do analizowania linków konkurencji są min. programy takie jak Majestic czy aHrefs.
- Skorzystaj z autorytetu – Dobrym sposobem na uzyskanie wysokiej jakości linków jest umieszczanie tekstów specjalistycznych na własnej witrynie. Podczas tworzenia artykułu warto poprosić o opinie lub komentarz znane osoby, ekspertów, czy autorytety z danej dziedziny. Wybierajmy takich ludzi, którzy prowadzą własne strony internetowe. Zapewne będą oni chcieli się pochwalić, że ich opinie zostały wykorzystane przy tworzeniu artykułu i na swojej stronie internetowej umieszczą link do naszej witryny. Jeżeli są to eksperci lub naprawdę znane osobistości, możemy zakładać, że ruch na ich stronie jest wielki, toteż zyskamy polecenie w postaci linka o wysokiej jakości.
Jak zacząć pozycjonowanie
Jeśli chcesz samodzielnie wypozycjonować stronę to zacznij od jej dobrej optymalizacji. Następnie skup się na zdobywaniu mocnych linków do strony. Jeśli jednak SEO i pozycjonowanie do dla Ciebie „czarna magia”, dobrym rozwiązaniem wydaje się zlecenie działań SEO doświadczonej agencji.